Exner, Balthasar (1576-1624): Valerius Maximus Christianus : hoc est, Dictorum et Factorum Memorabilium, unius atque alterius Seculi, Imp[eratorum], Regum, Principum, inprimis Christianorum, Libri Novem. - Hanau: Aubry & Schleich, 1620. - [8] Bl., 427 S.; 12° - Satzspiegel 14,5 x 7,5 cm - Sign.: Sch 035/089
Einführung:
Im Widmungsbrief an seinen Landesherrn Markgraf Georg von Brandenburg erklärt Exner, die Aussprüche und Verhaltensweisen kluger Fürsten könnten nicht nur das historische Verständnis, sondern auch die sittliche Bildung - des Adels und sogar des gemeinen Volkes - fördern. Wer mit solchen Fürsten Umgang habe, solle daher ihre denkwürdigen und beispielhaften Worte und Handlungen notieren und der Nachwelt überliefern, wie es die Chronisten früherer Zeiten getan hätten. - Er selbst allerdings scheint weniger aus eigenem Erleben als aus den Zeugnissen Anderer zu schöpfen. Seine Vorlagen und Gewährsleute hat er nicht angegeben.
Exners Auswahl beispielhafter Personen konzentriert sich, wie im Titel angekündigt, auf das 15. und 16. Jahrhundert, greift jedoch nicht selten weiter, bis in die Zeit der Völkerwanderung, zurück. Am häufigsten werden Alfons V. von Aragonien, König von Neapel und Sizilien, der Großmütige (1396/1416-1458), König Matthias I. Hunyadi (Corvinus) von Ungarn (1440/1458-1490) und die Habsburger Kaiser von Maximilian I. bis zu Rudolph II. erwähnt, also vornehmlich Förderer der Renaissancekultur und des Humanismus. In der Gewichtung dürften sich auch die langen Aufenthalte Exners in Prag und Ungarn niedergeschlagen haben. Neben Fürsten rücken wenige andere Personen, die aufgrund ihrer politischen Führungsrolle oder einer besonders mutigen Tat jenen zu vergleichen sind, ins Bild.
Die etwa 1500 Beispiele verteilen sich auf 291 Kapitel, deren Überschrift jeweils das Verhalten benennt, das die hier versammelten Beispiele illustrieren. Es handelt sich um bekannte 'loci' oder 'materiae' moralistisch-historischer Literatur, wie sie, dem klassischen Muster der Gattung (Valerius Maximus: Facta et dicta memorabilia, in 9 Büchern, um 28 n.Chr.) folgend, z.B. auch Johannes Ravisius Textor seiner Exempelsammlung (Cornucopiae epitome ) zugrundelegt. Exner ordnet die Kapitel allerdings nicht, wie üblich, nach einer ethischen Systematik, sondern alphabetisch nach dem bezeichnenden Stichwort der Kapitelüberschrift. Seine Segmentierung der alphabetischen Reihe in 9 Abschnitte stellt nur eine Reverenz an die traditionelle Einteilung der Exempelsammlungen in 9 Bücher dar. Sein Erzählstil ist schlicht und ganz aufs Faktische gerichtet; der pädagogische Zweck rangiert hier vor dem literarischen Anspruch. Moralphilosophische Exkurse, wie sie z.B. der genuesische Staatsmann Battista Fregoso (Facta dictaque memorabilia, Original italienisch, entstanden um 1486), der seine Sammlung in einer Phase erzwungener politischer Untätigkeit schrieb, hie und da einflocht, finden sich bei dem Pädagogen Exner nicht.
Entstehung und Funktionszusammenhang von Exners 'Valerius Maximus Christianus' lassen sich aus den biographischen Daten des noch kaum erforschten Autors annäherungsweise erschließen. Geboren 1576 in Hirschberg (Niederschlesien), besuchte Exner Schulen in Breslau und Sorau sowie die Universität Leipzig. Er hielt sich einige Jahre als Hofagent (Parteienvertreter bei Hof) in Prag auf, wo er 1599 von Kaiser Rudolph II. den Dichterlorbeer empfing, war Hofmeister (Informator) des Prinzen Friedrich Wilhelm von Teschen und später Professor der Geschichte am Gymnasium Schoenaichianum in Beuthen (Oberschlesien). 1624starb er an der Pest. Seine Publikationen umfassen hauptsächlich lateinische Gedichte sowie historische Sammlungen zu didaktischen Zwecken. Er war ein geachtetes Mitglied der Respublica litterarum und stand mit Größen wie Melissus, D. Heinsius, Monau, Dornau und Taubmann in freundschaftlichem Verkehr.
Das hier reproduzierte Exemplar befand sich zunächst im Besitz von Oseas Schadaeus, aus dessen Nachlass es der bedeutende Straßburger Historiker und Humanist Mathias Bernegger (1582-1640) 1621 erwarb. Auf der Titelseite ist der Besitzeintrag des katholischen Kontroverstheologen Johann Nikolaus Weislinger (1691-1755) zu sehen.
Zum Inhaltsverzeichnis:
NB: Die Bezeichnung der Kapitel haben wir aus dem Index (Bl. 6b-8b) übernommen und in der Schreibung dem heutigen Standard angepasst. Die Kapitelüberschriften im Innern des Buchs bieten öfters eine abweichende Formulierung, die jedoch sachlich keinen Unterschied macht. Fünf Überschriften, die im Index fehlen, haben wir ergänzt (S. 204, 244, 351, 395, 399).
Titel Epistola dedicatoria (Bl. 2a-5b) Gratulationsgedichte (Bl. 6a) Index (Bl. 6b-8b)
Lib. I. (p. 1)
De Abstinentia - de Academia corrupta - de Admonitione - de Adulatoribus - de Adulterio - de Advocatis et rabulis - de Aedificiis splendidis - de Aegrorum cura - de Aetate omnia secum ferente - de Aerario - de Affectuum impotentia - de Adfinitate contracta post depositam inimicitiam - de Allegationibus auctorum - de Amicis - de Animalibus - de Animo - de Arcibus - de Argutiis - de Arrogantia confusa - de Arte militari veterum - de Artibus manuariis principum - de Astrologia cum vitae periculo contempta - de Astrologiae peritia - de Astronomia - de Astutia militari - de Avaritia - de Auditione facili - de Audientia difficili - de Auditione attenta - de Aulicorum moribus - de Auctoritate - de Auxilio infirmioribus lato -
Lib. II. (p. 42)
De Bellicosis principibus - de Bello - de Bello semel suscepto constanterque continuato - de Bellis ecclesiasticorum vituperatis - de Beneficentia, recompensata per alium - de Bonis viris - de iis qui res praeclaras, sed suis Rebuspublicis Calamitosas gessêre - de Calumnia spernenda - de Captivis non tollendis aut duriter tractandis - de Celeritate in bellis utili - de Chymiae futilitate - de Clementia - de Caecitate prudenti et forti - de Caelibatu simili sacerdotali statui - de Conatibus magnis miraculose impeditis - de Coniugii dignitate - de Conscientia - de Consiliariis - de Conversatione principum cum doctis - de Constantia - de Continentia a Venere - de Continentia ab appetendis honoribus - de Conviciis patienter latis - de Copiis magnis parva manu fusis - de Crudelitate - de Cunctatione -
Lib. III. (p. 94)
De Debito - de Deformitate - de Delatione - de Diebus et locis faustis et infaustis - de Dilectione - de Disciplina - de Disputatione - de Divitibus principibus - de Dominandi cupiditate - de Dote - de Duello - de Ducis praesentia - de Ducibus caris militibus - de Ecclesiae ministris honorandis - de Ebrietate - de Egestate - de Eloquentia principum - de Eruditis principibus - de Excommunicatone - de Exemplo - de Exercitibus deletis occidione - de Exercitibus magnis a parva manu fusis (iteratum; cf. de Copiis magnis parva manu fusis) - de Exercitu numeroso - de Expeditionibus infaustis -
Lib. IV. (p. 133)
De Facetiis - de Famae celeritate - de Familia - de Fame - de Fastu - de Felicitate - de Feritate - de Fide - de Foedifragis - de Formosis principibus - de Fortitudine - de Fortuna - de Fraternitate - de Fraude - de Frugalitate - de Fuco - de Furto - de Fugiendis rebus - de Generis nobilitate, et obscuritate - de Gentis odio - de Gloria - de Gloria scelere quaesita - de Gloriae cupiditate - de Gratia principum exosa - de Gratitudine principum - de Gravitate - de Gubernatione deposita -
Lib. V. (p. 183)
De Helluonibus - de Hereditate - de Heredibus malis - de Historia - de Honoribus - de Hostibus - de Humanitate - de Humilitate - de Iaculatione - de iis, qui Ignominiae dolore obierunt - de Imaginibus - de Imperio - de electione ad Imperium - de Impiis principibus - de Indole bona - de Industria - de Ingratitudine - de Iniuria - de Iniustitia - de Intercessione - de Irae moderatione - de Irrisione - de Iureiurando - de Iudicio - de Iustitia -
Lib. VI. (p. 221)
De Laboriosis principibus - de Lacrimis - de Laudibus immodicis - de Lectione assidua - de Legatis violatis - de Legatis imprudentibus - de Legibus - de Liberatione - de Liberis - de Liberorum numerosorum parentibus - de Liberalitate - de Libidine - de Libris - de Linguarum studio - de libertate Loquendi - de Loquacitate - de Lucro - de Lusu - de Ludis - de de Luxu - De Magistratu - de Magnificentia - de Matrimonio - de Medicina - de Memoria - de Mendacio - de Meretricibus - de Militibus - de Ministrorum dominis beneficis - de Ministris fidelibus - de Misericordia - de Moderatione principum - de Moderatione parentum - de Modestia in sensu - de Morbis - de Moribus - de Morionibus - de Morum et fortunae mutatione - de Morte - de Morte fortuita - de Morte pia - de Morte mirabili - de Morte praedicta - de Mulieribus bellicosis - de Muliebris imperii infelicitate - de Muliebri imperio felici - de Mulieribus impudicis - de Mulieribus quae maritos occiderunt - de Munditie -
Lib. VII. (p. 283)
De Natura - da Navigationibus excellentibus - de Nobilitate - de Numismatibus - de Obscenitate - de Obscuritate generis - de Obsidionibus longinquis - de Ominibus - de Pace - de Pace infeliciter recusata - de iis qui in Pace regnarunt - de Patientia - de iis qui Parentes trucidarunt - de Parentibus qui filios trucidarunt - de Parentum amore erga liberos - de iis qui Parentes in ius vocarunt - de Parsimonia - de Patria in electione regum et ministrorum regiorum respicienda - de Patriae caritate - de iis qui contra Patriam pugnarunt - de Peregrinis - de Perfidia - de Peste - de Petitione - de Pietate - de Pietate erga parentes et cognatos - de Podagra - de Poësi - de Polypragmosyne - de Pontifice Romano - de Praeceptoribus - de Praeeminentia - de Proelio cruento - de Proelio ubi aequata clades - de Proelio incruento - de Proelio diuturno - de Proelio cito confecto - de Praesagiis - de Praerogativa - de Principum innocentia - de Principibus depositis - de Principibus populo caris - de Principibus exosis - de Principibus divinitus custoditis - de Proditione punita - de Prodigiis ante cladem - de Promissionibus - de Provocantibus ad tribunal Dei - de Prudentia - de Pudore -
Lib. VIII. (p. 347)
De Rapacitate - de Rebellione - de Rege - de Regno - de Regno violentia occupato - de Regno repudiato - de Religione - De Religionis contemptu - de Rebus gestis - de Retributione - de Robore insigni - de Ruditate principum - de Sacerdotibus - de Sacrilegio - de Saltatione - de Sapientia - de Scurris - de Securitate post victoriam - de Senatore - de Senectute - de Servis fidelibus - de Signorum caelestium contemptu - de Simultatum oblivione - de Socordia - de Somniis - de Somno - de Statura - de Stratagemate - de Strena - de Successoribus qui antecessores sustulerunt - de Superbia - de Superstitione inutili -
Lib. IX. (p. 396)
De Taciturnitate - de Temperantia - de Terrae motu - de Terrore panico - de Testamentis - de Transactione - de Triumphis - de Tyrannide - de Vaticiniis - de Venatione - de Vestitu - de Victore - de Victoria - de Victis - de Vindicta - de Vindicta exacta - de Vita - de Virtute - de Ultione divina - de Voluntate - de Voluptate - de Urbium expugnatione - de Usura - de Uxore - de Uxore violata - de Zelotypia.