Überblick über die THESAURUS-Editionen

Masen, Jacob SJ (1606-1681): Speculum Imaginum Veritatis Occultae. Ed. tertia prioribus correctior. - Köln: J. A. Kinckius <Witwe>, 1681. [36] Bl., 1122 [i.e. 1120] S., [36] Bl. 8º - Satzspiegel 14,7 x 8,7 cm - Sign. 038/090

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Inhalt

Einführung

Masens 'Spiegel der Bilder verborgener Wahrheit' dient heute vor allem zur Entschlüsselung uneigentlicher, bildlicher Rede (Tropus, imago figurata) in Dichtung und Kunstprosa der frühen Neuzeit, ferner zur Deutung symbolischer Bilder, wie sie in szenischer Darstellung (Cap. 20) und bildender Kunst, in Heraldik (Cap. 42) und Emblematik (Cap. 40f.) dieser Epoche allgegenwärtig waren, und zur Lösung der damals verbreiteten lateinischen Rätselfragen in Vers und Prosa (aenigmata, Cap. 59-65). Im ersten Jahrhundert seiner Wirkungsgeschichte wurde das Speculum darüber hinaus als Hilfsmittel poetischer Produktion benutzt; hierfür bot es einen Vorrat bildlicher Darstellungsformen mit Leitlinien zu deren Verwendung. Einbezogen sind auch Vorzeichen (Cap. 9-12), Mythen (Cap. 21-24), Tierfabeln (Cap. 25f.), kunsthandwerkliche Objekte, Münzen und Abzeichen (Cap. 27-33), Symbole und Devisen (Cap. 47-52), ägyptische Hieroglyphen (Cap. 58), pythagoreische Sprüche (Cap. 60), technische Gebilde (Cap. 77f.) und nicht zuletzt die Historia naturalis der Tiere (Cap. 69-76), Pflanzen (Cap. 79f.) und Steine (Cap. 81f.).

Masen hat das Werk ähnlich wie eine Poetik angelegt; er klärt Prinzipien, unterscheidet Arten und führt Beispiele aus der Literatur wie auch aus eigener Erfindung an. Seine Darlegung ruht auf der Annahme, daß die sichtbaren Dinge den Menschen über unsichtbare, doch im Erschaffenen vielfältig angedeutete Wahrheiten belehren können. In der Sicht Masens - und der meisten seiner zeitgenössischen Leser - lehrt das Speculum imaginum veritatis occultae also nicht allein die Literatur- und Kunstbeflissenen, die Bildsprache menschlicher Fiktionen zu entschlüsseln, sondern es führt auch den nach göttlicher Weisheit Strebenden in die Zeichenwelt des 'Buchs der Schöpfung' ein.

In verschiedenen Teilen seines 'Spiegels der Bilder' konnte Masen auf Werke zurückgreifen, die Klassen symbolträchtiger Bilder systematisch erfassen. Er nennt unter vielen anderen die illustrierten Tier- und Pflanzenbücher von Konrad Gesner und Ulisse Aldrovandi, das gattungsbildende Emblembuch von Andrea Alciati und die Symbola divina et humana pontificum, imperatorum, regum von Jacobus Typotius. Ob er während seiner Tätigkeit als Lehrer der Humaniora selbst eine Materialsammlung zur Bildersprache angelegt hat, und ob er in der theoretischen Durchdringung des Stoffes neue Wege gegangen ist, bleibt noch zu klären. Sein Werk beeindruckt jedenfalls durch die Weite der Konzeption und die Fülle des Materials wie auch durch seine knappe und klare Diktion und die gedankliche Schlüssigkeit.

Die erste Ausgabe erschien 1650 in Köln. Sie enthielt als Teil der Praeliminaria 150 emblematische Illustrationen auf 38 Blättern. 1659 folgte eine um den Bildteil gekürzte, jedoch im Text erweiterte zweite Ausgabe, die bis 1704 noch sechsmal aufgelegt wurde.



Conspectus operis    Index metrorum    Titel    Widmung    Vorwort

Index historicus *    A - B - C - D - E - F - G - H - I - L - M - N - O - P - Q/R - S - T - U/V - W/X/Z

Synopsis doctrinae totius iconomysticae (S. 1-10)

Praelusio: Iubilaeus symbolicus [1. Teil] (S. 11-27)
Praelusio: Iubilaeus symbolicus [2. Teil] (S. 28-43)
Praelusio: Iubilaeus symbolicus [3. Teil] (S. 44-58)
Praelusio: Iubilaeus symbolicus [4. Teil] (S. 59-64)

Liber I. De recondito imaginum figuratarum usu, repertoribus, ac fontibus variis.
Cap. 1 (S. 65) De usu ac potestate significandi imaginum figuratarum.
Cap. 2 (S. 68) Quotuplex sit Imaginum species.
Cap. 3 (S. 70) Quot modis imago figurata animorum, sive translata repraesentare possit?
Cap. 4 (S. 73) Quot modis res aliqua figurate repraesentari possit?
Cap. 5 (S. 75) An, et qua ratione brutae animantes, per figuratas imagines, cognoscant et erudiantur.
Cap. 6 (S. 82) An homines naturali intellectus virtute, Deum, Angelos, Animamque, ac res spirituales per imagines possint intelligere?
Cap. 7 (S. 86) An Deus et Angeli hominibus per symbola rerum spiritualium naturam aperire possint?
Cap. 8 (S. 87) An Deus et Angeli per obiectas rerum imagines symbolice de praesentibus ac futuris homines erudiant?
Cap. 9 (S. 92) De auspiciis et auguriis diversis: et an illa figuratas de futuris contineant imagines?
Cap. 10 (S. 111) De admirandis naturae effectibus. Et, an sub his imagines figuratae proponantur?
Cap. 11 (S. 121) De prodigiis variis, ac Monstris, et num figuratis imaginibus serviant?
Cap. 12 (S. 147) De somniis, et, an homines per ea, tamquam figuratas imagines, instructi fuerint.
Cap. 13 (S. 164) e ritibus ac ceremoniis sacris figurate significantibus.
Cap. 14 (S. 171) De ritibus actionibusque profanis, etiam figurantibus.
Cap. 15 (S. 182) In usu vitaque hominum familiari figuratas imagines singulari quadam vi efficaciaque adhibitas reperiri.
Cap. 16 (S. 190) Voces sermonemque humanum imagines nonnumquam aenigmaticas continere.

Liber II. Figuratarum imaginum fontes ex diversis fingendi rationibus ductos continet.
Cap. 17 (S. 195) An historiae, parabolae, ac fabulae figuratas imagines complectantur?
Cap. 18 (S. 200) De fingendi artificio a Romanis, in figurandis imaginibus, usurpato.
Cap. 19 (S. 203) Regionum, Fluviorum, Ventorum, Temporum, et Artium imagines.
Cap. 20 (S. 215) Virtutum Vitiorumque, tum aliarum his affinium rerum imagines [ordine alphabetico]. - (n. 12: F.) - (n. 22: P.)
Cap. 21 (S. 252) Fabulas Poetarum apud Graecos natas, figuratis imaginibus abundare.
Cap. 22 (S. 258) Figuratae veterum fabularum imagines exponuntur[: Dei].
Cap. 23 (S. 291) De Gigantibus, Heroibus, aliisque quibusdam Diis inferioris ordinis.
Cap. 24 (S. 315) Dearum, aliarumque huius ordinis fabularum figurae.
Cap. 25 (S. 339) De tertio fictionum genere, quod parabolas et apologos complectitur.
Cap. 26 (S. 343) Diversa in apologis figuratarum imaginum exempla.

Liber III. Res imaginibus excultae et ornatae.
Cap. 27 (S. 375) De vexillis et eorum figuratis imaginibus.
Cap. 28 (S. 382) De clypeis, eorumque notis typicis figuratis.
Cap. 29 (S. 387) De figuris imaginum quibus corpora, vestes, et praesertim annuli signati.
Cap. 30 (S. 395) De nummis, eorumque, apud veteres, imaginibus.
Cap. 31 (S. 406) De Vestitu, habitu armisque veterum et eorum figuris.
Cap. 32 (S. 415) De rebus diversis imaginum locum ac vim in hominum usu occupantibus, ut sceptris, coronis, etc.
Cap. 33 (S. 426) De variis insignibus ordinum, nationumque et earum imaginibus.

Liber IV. De natura figuratarum imaginum generatim, et de varia earum materia ac lemmatis.
Cap. 34 (S. 439) De nomine figuratae imaginis, eiusque natura ac definitione.
Cap. 35 (S. 442) An omnia quae per tropum significant, imagini figuratae serviant?
Cap. 36 (S. 444) An Synecdoche et Metonymia imagini figuratae deserviant?
Cap. 37 (S. 447) An Metaphorae imagini figuratae conveniant?
Cap. 38 (S. 451) An, et quae comparationes rerum imaginem figuratam involvant?
Cap. 39 (S. 460) De imaginum figuratarum diversitate et primis distinguendi fundamentis.
Cap. 40 (S. 467) Da varia figuratarum imaginum materia, ex Alciato potissimum proposita, cum eiusdem autoris emendatione.
Cap. 41 (S. 482) De lemmate atque ultima circumscriptione figuratarum imaginum.
Cap. 42 (S. 488) Veterum Heroum, Principumque orbis symbolicae imagines, ex Typotio praecipue: Symbola Pontificum. - Symbola Imperatorum. - Imperatores Turcarum. - (n. 15) Reges Hispaniarum. - Reges Francorum. - Reges Anglorum. - Reges Scotiae. - Reges Portugalliae. - Reges Hungariae et Bohemiae, Poloniae, Daniae. - Reges Navarrae, Austrasiae etc... - (n. 48) Symbola Cardinalium Romanae Ecclesiae. - (n. 64) Symbola Principum Electorum, Archiducum Austriacorum, Ducum Burgundiae etc.. - (n. 81) Ducum Principum ac Comitum Romani Imperii. - Symbola Magnorum Ducum Italiae. - (n. 96) Symbola Ducum, Marchionum ac Comitum Italiae.

Liber V. De figuratis imaginibus symbolorum.
Cap. 43 (S. 541) De etymo symboli et emblematis.
Cap. 44 (S. 544) De natura et definitione symboli.
Cap. 45 (S. 547) Quae res ac materiae symbolis deserviant, et qua ratione sint adhibendae?
Cap. 46 (S. 559) An per inscriptionem, seu lemma, symbolum ab emblemate; emblema contra per expositionem a symbolo distinguatur?
Cap. 47 (S. 564) De symbolorum, in moralia, et heroica, divisione, atque eorum discrimine.
Cap. 48 (S. 569) De fontibus elegantiarum symbolicarum.
Cap. 49 (S. 573) De primo fonte ex figurarum proportione ducto. - (n. 8) Exempla symbolographorum ad fontem primum proportionatorum. - (n. 17) Exempla autoris ad fontem proportionatorum magnae Dei Matri ac Virgini Mariae inscripta.
Cap. 50 (S. 589) De fonte altero elegantiarum symbolorum ex oppositione ducto. - (n. 5) Exempla symbolographorum ad fontem alterum oppositorum. - (n. 18) Exempla autoris ad fontem alterum oppositorum: Virgo Deipara est.
Cap. 51 (S. 604) De fonte tertio ex alienatione derivato. - Exempla symbolographorum ad fontem tertium alienatorum. - (n. 15) Exempla autoris ad fontem tertium alienatorum: Magna Dei Mater Ac Virgo Est.
Cap. 52 (S. 619) De fonte quarto allusionum. - Emblema 4. [!] [Exempla] symbolographorum ad fontem tertium alienatorum. - Exempla autoris ad quartum fontem allusionum: Deipara Virgo Maria Est. (S. 627) Lusus Symbolicus De Immaculatae B. Mariae Virg. Conceptione, ex annagrammatis traductus.

Liber VI. De figuratis imaginibus Emblematum, Hieroglyphicorum, et Aenigmatum. Quibus praxis in fine communis additur.
Cap. 53 (S. 651) De natura Emblematis eiusque a reliquis figuratis imaginibus, distinctione.
Cap. 54 (S. 657) Quae materia emblematis, quaeque eius forma?
Cap. 55 (S. 660) De quatuor emblematum fontibus. - Fons proportionatorum. - Fons oppositorum. - Fons alienatorum. - Fons allusionum.
Cap. 56 (S. 672) An, et quomodo ab historiis peti Emblemata possint.
Cap. 57 (S. 676) An, et quomodo ab historia de artefactis Emblemata traduci possint.
Cap. 58 (S. 680) De Hieroglyphicis, earum natura, forma, ac materia. - Hieroglyphica Hori Apollinis Niliaco-aegyptii antiquissimi autoris cum brevi illorum expositione, liber primus. - (n. 19a) Liber secundus. - Clemens Alexandrinus. - Diodorus. - (n. 1b) Materia Hieroglyphicorum varia. - Forma ac ratio Hieroglyphicorum significandi eadem. - Ritus aliaque quaedam signa, cum naturae tum instituti communis vim significandi hieroglyphice obtinent.
Cap. 59 (S. 712) De Aenigmate atque obscuritate illi propria, tum ex quibus principiis haec oriatur.
Cap. 60 (S. 716) De materia aenigmatum. - Pythagorae symbola Theologica. - Pythagorae symbola Ethica.
Cap. 61 (S. 726) De quatuor aenigmatum fontibus, atque inprimis de aenigmatis syllabarum ac vocum.
Cap. 62 (S. 730) De primo fonte aenigmatum ex proportione ducto.
Cap. 63 (S. 737) De altero aenigmatum fonte ex oppositis.
Cap. 64 (S. 741) De tertio aenigmatum fonte ex alienatis.
Cap. 65 (S. 747) De quarto aenigmatum fonte ab allusionibus petito.
Cap. 66 (S. 750) De compositione Symbolorum, Emblematum, Hieroglyphicorum, et Aenigmatum.
Cap. 67 (S. 762) Coronis libri huius: Praxis inveniendi construendique figuratas imagines. - Imagines figuratae aulicam hominum vitam repraesentantes. Primo ex artefactis desumptae. - Imagines figuratae ex rebus naturalibus petitae. Ex terra, rebusque terrestribus, de eadem vita aulica. - Ex aqua rebusque aquaticis, de materia eadem. - Ex aere et igne rebusque aeriis et aetheriis, eodem spectantibus. - Emblemata de eadem materia.
Cap. 68 (S. 774) Imagines ex rebus diversis ad diversam rerum moralium significationem ductae, ac per suos fontes distributae. - Ad fontem proportionatorum spectabunt. - Ad fontem oppositorum revocantur. - Ad fontem alienatorum adhiberi possunt. - Ad fontem allusionum reduci poterunt.

Liber VII. Imagines figuratae ex brutis animalibus desumptae.
Cap. 69 (S. 787) Quadrupedes in ABC complectitur. - (n. 16: C.)
Cap. 70 (S. 811) D literam usque ad I continet.
Cap. 71 (S. 824) Literam L usque ad O comprehendit.
Cap. 72 (S. 838) Literam P ad V usque complectitur.
Cap. 73 (S. 852) Imagines volucrum. - (n. 44: D.)
Cap. 74 (S. 889) Imagines piscium. - (n. 24: M.)
Cap. 75 (S. 913) Imagines serpentum.
Cap. 76 (S. 923) Imagines insectorum.
Cap. 77 (S. 935) Imagines artefactorum, usque ad Lit. O. - (n. 29: D.) - (n. 49: L.)
Cap. 78 (S. 971) Imagines artefactorum, usque ad finem. - (n. 17: S.) - (n. 36: T.) - (n. 53: V)
Cap. 79 (S. 1010)De arborum et fruticum imaginibus. - (n. 23: M.)
Cap. 80 (S. 1031) Herbarum, leguminum ac florum imagines. - (n. 23: E.) - (n. 41: M.) - (n. 57: S.)
Cap. 81 (S. 1085) Imagines lapidum et gemmarum.
Cap. 82 (S. 1101) De astris et meteoris.
Cap. 83 (S. 1110) Imagines ab iisdem rebus diversae deducuntur.


Index moralis * (S. [1123-1194]) A - B - C - D - E - F - G - H - I - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U/V - W/X/Z


Maschinenlesbarer Text

Praeliminaria; p. 1 - 374   #########  #########     p. 375 - 786   #########  #########     p. 787 - 1122   #########  #########

Caveat lector: Einen zitierfähigen Text bietet nur das Abbild des Originaldruckes.


* Jeder Registereintrag verweist auf die einschlägige Textstelle, indem er die Nummer von Kapitel und Abschnitt angibt (z.B. c. 80. n. 2. = im 2. Abschnitt des 80. Kapitels).

Die beiden Register erfassen bei weitem nicht alle relevanten Textstellen; so fehlen dort z.B. Hinweise auf die Kapitel 19 und 20, obwohl diese zu Stichwörtern, die im Register vertreten sind, wesentliche Informationen enthalten.

Einige Kapitel des Werks sind lexikalisch organisiert, so daß sie sich auch ohne Hilfe eines Registers zum Nachschlagen eignen. Das gilt für das ganze siebte Buch mit Ausnahme des letzten Kapitels (cap. 69-82), ferner für die Kapitel 19, 20, 22, 23, 24 und 42. Ein großer Teil des gebotenen Materials ist allerdings in den Argumentationsgang beispielhalber eingefügt und daher nicht in Gruppen versammelt. Soweit diese Fälle nicht in den Indices registriert sind, werden sie erst im maschinenlesbaren Volltext greifbar sein.



NB: Eine Liste aller Werke Masens, die CAMENA anbietet, finden Sie hier!

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